Rengör tvättmaskinen - 5 enkla knep

Fräsch och ren tvättmaskin på ett litet kick

• Häll citronsyra i tvättmedelsfacket och kör en tvätt

• Kör ett tvättprogram på hög temperatur så att bakterierna dör

• Torka av gummiringen runt trumöppningen

• Rengör tvättmedelsfacket

• Lämna tvättmedelsfack & lucka öppen för att vädra efter tvätt

Förbered plaggen innan tvätt

När barnen kommer hem från utflykten eller efter en dags arbete i trädgården är det inte helt ovanligt att kläderna är extra smutsiga. Vid sådana tillfällen kan det vara klokt att ta hand om tvätten innan den läggs in i tvättmaskinen. Beroende på vilket typ av smuts man vill få bort kan man skölja plaggen först i ljummet vatten, skaka plaggen utomhus eller stryka på fläckborttagningsmedel. På så sätt slipper man onödig smuts i tvättmaskinen som tex. grus och gräs.

Rengör tvättmaskinen med jämna mellanrum

Genom att regelbundet rengöra tvättmaskinen kan livslängden förlängas. PODAB erbjuder tvättmaskiner som är utrustade med rengöringsprogrammet, 70°Maskinrengöring, som utför en hygienrengöringsprocess i maskinen. Har inte maskinen ett inbyggt rengöringsprogram, kan en underhållstvätt köras med jämna mellanrum så att bakterierna dör. Då ställer man in bomullsprogrammet på 90 grader eller högsta temperatur. Viktigt att komma ihåg är att aldrig använda tvättmedel eller att ha tvätt i maskinen när man kör rengöringsprogram/underhållstvätt.

Ett enkelt knep för att få bort dålig lukt är att hälla citronsyra i tvättmedelsfacket och sedan köra det längsta programmet på så hög temperatur som möjligt. Citronsyran hjälper till att ta bort mögel och andra avlagringar. Dessutom lämnar den en fräsch och härlig doft i tvättstugan. Ett superbra tips för att undvika en unken doft i maskinen är att alltid, efter varje tvätt, lämna luckan öppen så att trumman får vädras ur ordentligt.

Ett annat ställe där bakterier frodas är i gummiringarna i tvättmaskinsluckan. Här håller man enkelt rent genom att torka bort det gamla vattnet med en trasa. Trumman kan också få rostmärken av metalldelar (hårspännen och mynt) som legat en längre tid. De märkena tar du bort med en klorinfri rengöringsprodukt. Det är också viktigt att rengöra tvättmedelsfacket ca 2–3 gånger i månaden eftersom det ofta samlas tvättmedelsrester där.

Gör INTE när du rengör tvättmaskinen:

• Använd inga repande rengöringsmedel.

• Använd aldrig stålull.

• Använd inga lösningsmedelshaltiga rengöringsmedel. De kan skada maskindelarna och utveckla giftiga ångor.

1. Förbered plaggen innan tvätt

Efter en dags arbete i trädgården eller när barnen kommer hem från utflykten är det inte helt ovanligt att kläderna är extra smutsiga. Vid sådana tillfällen kan det vara klokt att ta hand om tvätten innan den läggs in i tvättmaskinen. Beroende på vilket typ av smuts man vill få bort kan man skölja plaggen först i ljummet vatten, skaka plaggen utomhus eller förbehandla fläckarna. På så sätt slipper man onödig smuts i tvättmaskinen som tex. grus eller gräs.

2. Var noga med att inte överdosera

Mängden tvättmedel du använder spelar väldigt stor roll. Många tror att ju mer tvättmedel man använder desto renare blir tvätten men det stämmer faktiskt inte. Tvätten blir inte renare med mer tvättmedel, utan snarare tvärtom. När man överdoserar lagras tvättmedlet i tvättmedelsfacket och i tvättmaskinen, vilket kan resultera i en illaluktande maskin och andra framtida problem. Så, för att hålla tvättmaskinen fräsch är det viktigt att alltid följa instruktionerna på tvättmedelsförpackningen och tänka på att rengöra tvättmedelsfacket med jämna mellanrum.

3. Kör en underhållstvätt av tvättmaskinen

Genom att regelbundet rengöra tvättmaskinen kan maskinens livslängd förlängas. PODAB erbjuder professionella fastighetstvättmaskiner som är utrustade med rengöringsprogrammet, 70° Maskinrengöring, som utför en hygienrengöringsprocess i maskinen. Har inte maskinen ett inbyggt rengöringsprogram, kan en underhållstvätt köras med jämna mellanrum så att bakterierna dör. Välj ett bomulls-program på 90° eller högsta temperatur för att rengöra tvättmaskinen. Viktigt att komma ihåg är att aldrig använda tvättmedel eller att ha tvätt i tvättmaskinen när man rengör den.

4. Få bort dålig lukt med citronsyra

Ett enkelt knep för att få bort dålig lukt är att hälla citronsyra i tvättmedelsfacket och sedan köra det längsta programmet på så hög temperatur som möjligt. Citronsyran hjälper till att ta bort mögel och andra avlagringar. Dessutom lämnar den en fräsch och härlig doft i tvättstugan. Ett superbra tips för att undvika en unken doft i maskinen är att alltid, efter varje tvätt, lämna tvättmedelsfacket och luckan öppna så att trumman får vädras ur ordentligt.

5. Gör rent i tvättmaskinen

Ett annat ställe där bakterier frodas är i gummiringarna runt trumöppningen. Här håller man enkelt rent genom att torka bort det gamla vattnet med en trasa. Trumman kan också få rostmärken av metalldelar (hårspännen och mynt) som legat en längre tid. De märkena tar du bort med en klorinfri rengöringsprodukt. Det är också viktigt att rengöra tvättmedelsfacket ca 2–3 gånger i månaden eftersom det ofta samlas tvättmedelsrester där. På våra BaseLine och StreamLine tvättmaskiner är det möjligt att lossa på tvättmedelsfacket helt så man kan rengöra det under rinnande vatten.

Rengör tvättmedelsfacket

Rengör tvättmedelsfacket med jämna mellanrum

Torka rent runt trumöppningen

Kom ihåg:

• Använd inga repande rengöringsmedel.

• Använd aldrig stålull.

Relaterat material:

Underhållsavtal underlättar

Går du i tankarna på att uppdatera tvättstugan med ny utrustning? Då kan vi hjälpa till. Vill du att tvättstugan ska vara driftsäker och bara fungera kan vi rekommendera att du tecknar ett underhållsavtal. Med ett årligt underhållsserviceavtal ingår regelbunden förebyggande underhållsservice av produkterna. Produkterna undersöks och rengörs, friskluftsintagen och luftcirkulationen utvärderas. Efter genomfört servicebesök lämnas förslag på förebyggande åtgärder. Dessutom ingår förtur på servicebesök i avtalet. Vi har också fullserviceavtal där reservdelar och reparationer ingår.

automatisk dosering tvättmaskin

Automatisk dosering till tvättmaskinen

Överdosering är vanligt förekommande och det är inte bra för vare sig tvättmaskinen, plaggen eller miljön. Mätningar visar att ca en fjärdedel av allt tvättmedel som förbrukas, används helt i onödan. Överdosering kan leda till att tvättmaskinen luktar illa och att mögel angriper maskinen. Ett sätt att eliminera överdosering är att installera automatisk dosering. PODAB erbjuder pumpsystem som kopplas direkt mot tvättmaskinen och doserar rätt mängd tvättmedel automatiskt

Källor: