Hur lång tid tar torktumlaren?

Hur lång tid bör en torktumlare ta?

Torktid och temperatur i torktumlaren

Hur lång tid tar det att torktumla olika plagg? Vilken temperatur ska man torktumla på? Hur ska man använda torktumlaren så effektivt som möjligt? Det finns många frågor om hur man använder torktumlaren på bästa sätt. Här kommer lite tips och råd på vägen.

Hur lång tid tar det att torka i en torktumlare?

Det beror först och främst på vilken torktumlare som används och hur mycket tvätt som ska torkas. Med professionella torktumlare som är effektiva tar det ca 1 timme. Generellt brukar en evakuerande torktumlare (den fuktiga luften blåser/evakueras ut) ta kortast tid och en kondenstumlare (den fuktiga luften förångas och vattnet samlas i en behållare) något längre. Om man ser till typ av torktumlare tar värmepumpstumlaren längst tid, men i gengäld får du en betydligt mer energisnål och billigare torkprocess.

Så här skiljer sig torktiderna på våra torktumlare i StreamLine-serien:

Modell

Typ

Torktid

Energiförbrukning, kWh

StreamLine 9153 E

Evakuerande

StreamLine 9153 K

Kondens

StreamLine 9153 VP

Värmepump

Torktiderna utgår ifrån att maskinerna är lastade med 6 kg bomull.

Torktiden påverkas såklart av hur mycket man lastar i torktumlaren och vilket material textilierna består av. Tjocka textilier och bomull som absorberar mycket vatten tar relativt lång tid att torka, medan t ex syntetmaterial tar betydligt kortare tid. Ofta torkar man en mix av textilier, och ju mer bomull desto längre tid tar det.

OBS! Tänk på att tiderna som visas på torktumlarens display är cirkatider.

Spana in vårt breda sortiment av torktumlare >>

Hur påverkar programvalen torktiden?

Vanliga program i torktumlaren är; stryktorrt, lätt torrt, skåptorrt, extra torrt. De automatiska programmen styrs av en fuktsensor som mäter fukten i textilierna och stänger av vid uppmätt nivå.

• Stryktorrt brukar ha ca 12% fukt kvar i plaggen och som namnet indikerar passar det perfekt när man ska stryka plaggen direkt efteråt.

• Lätt torrt är något torrare än stryktorrt.

• Skåptorrt är ofta fullt tillräckligt för att torka vanliga plagg.

• Extra torrt ger väldigt torra textilier eller kan passa när man torkar tjockare material som t ex täcken.

Alla ovanstående program körs vanligtvis med samma temperatur, skillnaden blir i stället längden på programmet. Vet du med dig att du ska stryka eller mangla lakan är det onödigt att torka helt torrt. Då sparar du både tid och energi. Tänk på att inte välja extra torrt av rena vana!

De flesta torktumlare har också programmen Skontorkning och Tidsstyrt.

• Tidsstyrt – här bestämmer du som användare själv hur länge torktumlaren ska gå genom att ställa in tiden. Tänk dock på att det bästa för miljön (och ekonomin) är att använda de automatiska programmen eftersom torktumlaren då stannar av sig själv när tvätten är torr och fortsätter inte att torka i onödan.

Torktumla på låg temperatur
  • Skontorkning torkar på lägre temperatur (tar lite längre tid som kompensation) och passar bra när ömtåliga textilier ska torkas. Känsliga plagg som kan torktumlas men på lägre temperatur är märkt med denna symbol.

Temperatur i torktumlaren

En vanlig fråga är vilken temperatur det är i en torktumlare. Vissa är oroliga att temperaturen i torktumlaren överstiger gradantalet plagget bör tvättas i. Det man ska komma ihåg är att lufttemperaturen inte påverkar plaggen på samma sätt som vattentemperaturen gör. Det går ofta att torka i högre grader. Det viktigaste är att man har koll på att plaggen går att torktumla och om de skall torkas i låg temperatur. Detta kan man se på klädernas tvättråd. Är man extra försiktig om plaggen kan man också välja skontorksprogrammet som torkar på något lägre temperatur.

Våra torktumlare i StreamLine-serien

Hur väljer du rätt torktumlare?

Det kan vara svårt att veta vilken torktumlare som uppfyller dina krav bäst. Lugn, vi hjälper gärna till. Vi utgår alltid ifrån kundens behov, och tar fram en tvättstugelösning som passar er. Har du några funderingar kan du boka kostnadsfri rådgivning redan idag!