Måste en bostadsrättsförening ha en tvättstuga?

Hållbar tvättstuga med energisnåla produkter

Enligt svensk lag ska det finnas ”tillgång till anordning för hushållstvätt inom fastigheten eller rimligt avstånd från den”. Detta är unikt för Sverige då man i många andra länder måste ta med sig sin tvätt till en tvättomat om man inte har tillgång till egen tvättmaskin i sin lägenhet.

Anledningen till detta grundar sig i politiken som Per-Albin Hansson förde på 20-talet. Han presenterade planen ”Det Svenska Folkhemmet” som var ett förslag på hur modernare och förbättrade boenden skulle se ut och att alla skulle ha rätt till en god bostad med möjlighet att tvätta sig själva och sina kläder.

Levnadsstandarden har ökat drastiskt sedan dess och många nybyggda flerfamiljshus väljer idag att installera hushållsmaskiner i lägenheterna. Att det finns många fördelar med en gemensam tvättstuga är dock något man bör ha i åtanke, inte minst om man pratar hållbarhet.

En gemensam tvättstuga i bostadsrättsföreningen bidrar till ett mer hållbart samhälle

Visste du att 4 professionella maskiner kan ersätta 120 hushållsmaskiner?

Så här tänker vi:

• 4 professionella maskiner kan tillgodose ett tvättbehov för 30 lägenheter.

• Professionell tvättstugeutrustning är konstruerad för att hålla i minst 15 år.

• Om varje lägenhet har en tvättmaskin och en torktumlare, krävs 60 hushållsmaskiner.

• Livslängden på hushållsmaskiner är ca 5 år.

Slutsats:
Det gör större skillnad än många tror att dela på tvättstugeutrustningen. Med största sannolikhet kommer hushållsmaskinerna behöva bytas minst en gång, vilket betyder att en förening på 30 lägenheter har förbrukat 120 maskiner (maskiner som ska tillverkas, fraktas, underhållas och servas). Genom att fler personer använder en gemensam tvättstuga kan vi tillsammans bidra till ett mer hållbart samhälle. Dessutom finns det finns mycket pengar att spara på ett investera i en hållbar gemensam tvättstuga.

Delningsekonomi i tvättstugan

En hållbar tvättstuga ger kvalitet för de boende hos Brf Mariedahl

Att ge de boende i ett flerfamiljshus möjligheten att tvätta i en gemensam tvättstuga kan också skapa mervärde.

HSB Göteborg eftersträvar att ha gemensamma tvättstugor i alla projekt. De anser att det ger extra kvalitet för de boende, då det finns flera bra komplement till den utrustning som eventuellt finns i lägenheten. Exempelvis finns det bättre torkmöjligheter, ångstrykningsmaskin/steamer och mangel.

Spana gärna in den gemensamma tvättstugan som HSB Göteborg skapade hos Brf Mariedahl. En unik tvättstuga med social hållbarhet i fokus.