Kreativa tvättlösningar vi sett under våra 75 år i branschen!

I 75 år har vi skapat smarta och effektiva lösningar åt våra kunder. Men under årens lopp har vi även stött på stor uppfinningsrikedom ute bland användarna. Lösningar som har varit mer eller mindre framgångsrika. Gemensamt är att de gjort avtryck i PODABs historia och att vi fortfarande pratar om och skrattar åt det vi sett under åren. Vi vill dock säga att några av ideérna är roliga men kan också vara farliga. Så testa dem inte hemma.

Testmaterialet som skrämde vår lagerpersonal.

Vad tycker du om lösningarna?

• En bostadsrättsförening i Värnamo tyckte att det var konstigt att just torkskåpet användes extremt ofta under kvällstid. De var tvungna att undersöka saken och fick en överraskning som hette duga när de kom in i tvättstugan. Torkskåpet var igång men hängställningen stod utanför? De öppnade torkskåpet och där inne satt en man på en liten pall och bastade.

• En tvättmaskin kan användas på flera olika sätt som verkligen skiljer sig från ursprungsidén. Ett otroligt kreativt användningsområde kom Håkan i Vårgårda på då han var tvungen att koka stora mängder potatis. Han fyllde helt enkelt tvättmaskinen och vips var potatisen både kokad och sköljd. Vem var delikatessen ämnad för? Jo, det blev skrovmål till hans 87 kalkoner!

• För många år sedan fick vi en leverans med testmaterial för att anpassa vårt torkskåp till att torka peruker. Innehållet skrämde vettet ur Stephan på lagret eftersom huvuden stack upp ur lådan han öppnade. Innan han förstod att det var dockhuvuden med hår från en frisörskola i Danmark blev han minst sagt skärrad. Det är ju inte varje dag man öppnar paket med realistiska huvuden som tittar tillbaka på en.

• Vi har väldigt bra kontakt med våra kunder men några sticker ut. En förtjusande kvinna ville visa dåvarande exportchefen Dennis lite extra omtanke och skickade en present. En handgjord tavla kom med posten tillsammans med ett meddelande som beskrev vad konstverket var gjort av. Alstret var komponerat av gammalt hästhår som påpassligt hade samlats ihop ur luddfacket på torktumlaren. Det hade tagit sin tid att samla ihop tillräckligt mycket, men det var det ju värt.

• Våra professionella tvättmaskiner är byggda för att hålla i 15 år, även i krävande miljöer. Därför blev vi väldigt förvånade när en kund redan efter en vecka beställde en ny trumma. Vi frågade förstås vad problemet var och undrade vad som hade hänt. Det visade sig att någon hade slängt in en startmotor i maskinen för att den behövde tvättas. En startmotor var lite väl hårdsmält även för våra robusta maskiner.

• På det glada 90-talet åkte vi ut för ett serviceärende på en tvättmaskin. När vi kom fram till tvättstugan var tvättmaskinen allt annat än fungerande, snarare mörbultad! Frågan var vad som hade tvättats för att göra sådan skada på maskinen? Efter ett tag kom det fram att en trendmedveten hyresgäst slängt in stenar från rabatten med sina jeans för att få dem stentvättade. Centrifugera stenar är inte att rekommendera om tvättmaskinen inte ska få sig sitt livs sista resa.

PODABs historia

I år firar PODAB 75 år! Under dessa år har omtanke om våra kunder varit en viktig del. Vi är nämligen övertygade om att omtanke om kunderna är ett steg i ledet att skapa bekymmersfria tvättstugor. Men när det kommer till strategi, utbud av maskiner, annonsering har det hänt en del genom åren. Är du nyfiken på hur vår historia sett ut, kika in här.