Drömtvättstugan fortfarande som en dröm

 Drömtvättstugan i Karlstad

 Drygt ett år efter invigningen

”Jag fick gåshud när jag steg in i drömtvättstugan första gången och det får jag även idag drygt ett år efter invigningen. Det känns nästan som att komma in i någons hem, så hemtrevlig är den”, säger Lena Falkensvärd som sitter i styrelsen för bostadsrättsföreningen Karlstadshus 10 i Karlstad. Drömtvättstugan invigdes i december 2015 efter att föreningen några månader tidigare korats som vinnare i en tävling arrangerad av företaget PODAB. Det var med ett förslag om att få en miljövänlig ekotvättstuga anpassad för funktionshindrade som man dessutom kunde trivas i som föreningen vann tävlingen.

Den som i början av 2017 besöker drömtvättstugan kan säkert få intrycket att den precis har blivit färdigrenoverad. Allt är lika fint som vid premiären. Tidningarna är snyggt ihoprullade i sina tidningshållare på väggen. Läsfåtöljen, tavlorna på väggen, de gröna växterna, radion på bänken och kapselkaffemaskinen står på sin plats. Det rena klinkersgolvet och de diskade kaffemuggarna vittnar om att föreningens medlemmar är rädda om sin tvättstuga och är noga med att lämna den välstädad och snygg.

”Det blev fantastiskt bra och det är inte så konstigt att tvättstugan används så pass mycket som den gör. Många i föreningen väljer att boka drömtvättstugan trots att de har en tvättstuga närmare sin lägenhet. Man kommer hit, tar en kopp kaffe, lyssnar på radio och läser en stund medan maskinerna gör sitt. Vi ville att tvättstugan skulle bli ett rum att trivas i och precis så har det blivit. Att ingenting gått sönder och att precis allt finns kvar på sin plats efter mer än ett år tycker jag visar hur mycket tvättstugan betyder för våra medlemmar”, säger Lena.

För PODAB blev tävlingsbidragen en bekräftelse på att det finns ett stort engagemang runt om i landet för hur tvättstugor kan utformas för att de ska bli mer trivsamma. ”För ett par år sedan genomfördes en undersökning som visade att många efterlyste gemensamma tvättstugor med en högre trivselfaktor. Det är också vår vision och övertygelse att trivsamma tvättstugor blir bekymmersfria tvättstugor. Drömtvättstugan hos Brf Karlstad 10 är ett bra bevis på det och vi hoppas att många fler föreningar ska lägga ner tid och energi på att planera sina tvättstugor när det är dags för modernisering. Det lönar sig i långa loppet”, säger PODAB:s VD Jimmy Nilsson.

”Alla tvättstugor borde se ut som vår drömtvättstuga”

I den gamla tvättstugan var det svårt att svänga runt en rullstol. Det var trångt, maskinernas tvättmedelsfack satt för högt och bänkarna var för höga. I tävlingsbidraget fanns därför önskemål om att tillgänglighetsanpassa tvättstugan.

”Det är en jättestor skillnad för den som sitter i rullstol. Nu är det lätt för min man Kenny och de andra rullstolsburna i föreningen att sköta allt själva. Vi har en medlem som inte kunde vara i den gamla tvättstugan på grund av att det var för trångt. Nu finns det gott om utrymme, det är lätt att göra rent och allt sitter på rätt höjd. Vi har verkligen fått en tvättstuga som är bra för alla och egentligen borde alla tvättstugor se ut som vår drömtvättstuga”, fortsätter Lena.

Vatten- och energiförbrukningen har minskat

I tvättstugan finns bland annat två av PODAB:s toppmoderna och vattensnåla tvättmaskiner samt torkskåp med värmepump. Den som förknippar ett tvättstugebesök med fuktig och varm luft blir säkert överraskad. Att sitta i drömtvättstugan medan tvättmaskinerna och torkskåpet är i gång är precis som att vistas i ett vanligt rum. Givetvis hörs maskinerna men skillnaden är mycket stor jämfört med den gamla utrustningen. Lena berättar att även föreningens önskemål om att få tvättstugeutrustning som minskar vatten- och energikostnaderna har infriats.

”Vi kunde snabbt se att PODAB:s maskiner gav en minskad vattenförbrukning och elkostnaderna har blivit lägre. Maskinerna fungerar perfekt och vi rekommenderar dem gärna till andra föreningar som ska modernisera sina tvättstugor. Sedan hoppas vi att man tar efter det koncept för en drömtvättstuga vi tagit fram tillsammans med PODAB. Det finns så mycket att vinna på att göra en tvättstuga till något mer är en konventionell tvättstuga. Vi hoppades att vi skulle få en tvättstuga där alla trivs och alla kan använda. När vi nu blickar tillbaka på mer än ett års användning vet vi att det blev precis så och det känns givetvis jättekul!”

För mer information kontakta:

Åsa Ahlström, Marknadschef, Podab, tel 031-752 01 06, asa.ahlstrom@podab.se

Jimmy Nilsson, VD, Podab, tel 031-752 01 31, jimmy.nilsson@podab.se