Rengör tvättmaskinen - 5 enkla knep

Fräsch tvättmaskin på ett litet kick

•  Häll citronsyra i tvättmedelsfacket och kör en tvätt

• Kör ett tvättprogram på hög temperatur så att bakterierna dör

• Torka av gummiringen runt trumöppningen

• Rengör tvättmedelsfacket

• Lämna tvättmedelsfack & lucka öppen för att vädra efter tvätt

1. Förbered plaggen innan tvätt

Efter en dags arbete i trädgården eller när barnen kommer hem från utflykten är det inte helt ovanligt att kläderna är extra smutsiga. Vid sådana tillfällen kan det vara klokt att ta hand om tvätten innan den läggs in i tvättmaskinen. Beroende på vilket typ av smuts man vill få bort kan man skölja plaggen först i ljummet vatten, skaka plaggen utomhus eller förbehandla fläckarna. På så sätt slipper man onödig smuts i tvättmaskinen som tex. grus eller gräs.

2. Var noga med att inte överdosera

För mycket tvättmedel används i onödan

Mängden tvättmedel du använder spelar väldigt stor roll. Många tror att ju mer tvättmedel man använder desto renare blir tvätten men det stämmer faktiskt inte. Tvätten blir inte renare med mer tvättmedel, utan snarare tvärtom. När man överdoserar lagras tvättmedlet i tvättmedelsfacket och i tvättmaskinen, vilket kan resultera i en illaluktande maskin och andra framtida problem. Så, för att hålla tvättmaskinen fräsch är det viktigt att alltid följa instruktionerna på tvättmedelsförpackningen och tänka på att rengöra tvättmedelsfacket med jämna mellanrum.

3. Kör en underhållstvätt med jämna mellanrum

Genom att regelbundet rengöra tvättmaskinen kan maskinens livslängd förlängas. PODAB erbjuder tvättmaskiner som är utrustade med rengöringsprogrammet, 70° Maskinrengöring, som utför en hygienrengöringsprocess i maskinen. Har inte maskinen ett inbyggt rengöringsprogram, kan en underhållstvätt köras med jämna mellanrum så att bakterierna dör. Då ställer man in bomullsprogrammet på 90° eller högsta temperatur. Viktigt att komma ihåg är att aldrig använda tvättmedel eller att ha tvätt i maskinen när man kör rengöringsprogram/underhållstvätt.

Rengör tvättmedelsfacket

4. Få bort dålig lukt med citronsyra

Ett enkelt knep för att få bort dålig lukt är att hälla citronsyra i tvättmedelsfacket och sedan köra det längsta programmet på så hög temperatur som möjligt. Citronsyran hjälper till att ta bort mögel och andra avlagringar. Dessutom lämnar den en fräsch och härlig doft i tvättstugan. Ett superbra tips för att undvika en unken doft i maskinen är att alltid, efter varje tvätt, lämna tvättmedelsfacket och luckan öppna så att trumman får vädras ur ordentligt.

5. Gör rent i maskinen

Ett annat ställe där bakterier frodas är i gummiringarna runt trumöppningen. Här håller man enkelt rent genom att torka bort det gamla vattnet med en trasa. Trumman kan också få rostmärken av metalldelar (hårspännen och mynt) som legat en längre tid. De märkena tar du bort med en klorinfri rengöringsprodukt. Det är också viktigt att rengöra tvättmedelsfacket ca 2–3 gånger i månaden eftersom det ofta samlas tvättmedelsrester där. På våra BaseLine och StreamLine tvättmaskinerär det möjligt att lossa på tvättmedelsfacket helt så man kan rengöra det under rinnande vatten.

Kom ihåg:

• Använd inga repande rengöringsmedel.

• Använd aldrig stålull.

• Använd inga lösningsmedelshaltiga rengöringsmedel. De kan skada maskindelarna och utveckla giftiga ångor.

PODABs underhållsavtal underlättar

Underhållsavtal underlättar

Går du i tankarna på att uppdatera tvättstugan med ny utrustning? Då kan vi hjälpa till. Vill du att tvättstugan ska vara driftsäker och bara fungera kan vi rekommendera att du tecknar ett underhållsavtal. Med ett årligt underhållsserviceavtal ingår regelbunden förebyggande underhållsservice av produkterna. Produkterna undersöks och rengörs, friskluftsintagen och luftcirkulationen utvärderas. Efter genomfört servicebesök lämnas förslag på förebyggande åtgärder. Dessutom ingår förtur på servicebesök i avtalet. Vi har också fullserviceavtal där reservdelar och reparationer ingår.

Automatisk dosering

Överdosering är vanligt förekommande och det är inte bra för vare sig tvättmaskinen, plaggen eller miljön. Mätningar visar att ca en fjärdedel av allt tvättmedel som förbrukas, används helt i onödan. Överdosering kan leda till att tvättmaskinen luktar illa och att mögel angriper maskinen. Ett sätt att eliminera överdosering är att installera automatisk dosering. PODAB erbjuder pumpsystem som kopplas direkt mot tvättmaskinen och doserar rätt mängd tvättmedel automatiskt.

Automatisk dosering från PODAB