Gör BRF:ens eller hyreshusets tvättstuga till ett trivselrum

Små förändringar gör stor skillnad

• Utnyttja väggarna för att skapa mer yta

• Måla eller tapetsera i en härlig färg

• Höj mysfaktorn med en loungehörna, gröna växter eller tavlor

• Planera om tvättstugan - här kan det vara klokt att ta hjälp

Så får du en funktionell och hemtrevlig tvättstuga

Går ni i tankarna på att renovera eller uppdatera tvättstugan i er bostadsrättsförening (BRF) eller hyreshus? Många tror att det är ett större projekt än vad det faktiskt är att skapa en trivsam tvättstuga. Små förändringar kan verkligen göra stor skillnad. Eftersom tvättstugan i exempelvis en BRF ofta inte har så stor yta gäller det att tänka till och använda sig av smarta lösningar. Här kan ni läsa mer om hur man hittar rätt tvättstugeutrustning till bostadsrättsföreningen.

Skapa rum i rummet

Viktigt att tänka på när man planerar en tvättstuga i en BRF eller hyreshus är att inreda med smarta lösningar och produkter. Med enkla medel får man tvättstugan att kännas större och luftigare. Att använda väggarna är ett väldigt enkelt och smart knep för att skapa mer yta i ett rum. Några produkter vi använder i tvättstugan som tex. strykbrädan och klädställningen, är nödvändiga för en tvättstuga men tar onödigt mycket plats. En väggfast strykbräda fäller man enkelt ut vid användning och sedan ihop efter användning.

Andra produkter som kan monteras på väggen är galghängaren och lakansträckaren. Jämfört med en klassisk klädställning tar en väggfast galghängare knappt någon plats alls. PODABs väggfasta galghängare är praktisk och har plats för flertalet galgar där man kan hänga upp exempelvis skjortor eller blusar.

Lakansträckaren används för att sträcka lakan
innan mangling eller som ett hjälpmedel vid sträckning och ihopvikning av lakan. PODAB erbjuder en lakansträckare i trä och en lakansträckare i plast.

För att underlätta hanteringen av tvätten rekommenderar vi en tvättvagn. Istället för att själv behöva bära runt tvätten kan den läggas i vagnen och man får båda händerna fria till annat. PODABs tvättvagn passar perfekt in i den trivsamma tvättstugan eftersom den är både stilren och smart konstruerad.

En trivsam tvättstuga i hyreshuset eller bostadsrättsföreningen

Det händer ibland att tvättstugan i hyreshuset eller Brf:en glöms bort och inte prioriteras. Lägger man däremot ner lite extra tid och energi för att göra tvättstugan trivsam, tas den om hand på ett bättre sätt. Det finns många enkla knep för att skapa en trevlig miljö. Något som gör stor skillnad är att tapetsera tvättstugan eller måla den i en härlig färg. Då får rummet genast en ny känsla. För att höja mysfaktorn kan man inreda med lite gröna växter, ett bord och några loungefåtöljer. Sist men inte minst kan man hänga upp ett knippe eukalyptus för att få en fräsch och härlig doft i rummet, vilket alltid är uppskattat.

Ibland krävs inte stora förändringar för att göra stor skillnad. Skapar man en trevlig miljö blir det även trevligare att tvätta! Med våra tips, lite fantasi och eget arbete är vi säkra på att ni kan göra er tvättstuga till ett trivselrum. Här får du tips om inredning till tvättstugan.

Lycka till!

För att skapa en hemtrevlig känsla kan du sätta in instruktioner i en ram :)

Relaterat material:

Dags för ny tvättstugeutrustning i bostadsrättsföreningen?

Det är viktigt att utforma den gemensamma tvättstugan utefter föreningens behov. Allt handlar om hur hög belastning er tvättstuga har idag, hur många som använder den och hur väl den tas om hand. Vi har professionella produkter för alla typer av gemensamma tvättstugor och hjälper er till rätt lösning för er brf.

Inspirerande tvättstugor

I studentbostäderna Proto och Sagoeken i Lund har AF Bostäder skapat inspirerande tvättstugor som skiljer sig från mängden. Tvättstugorna har utrustats med smarta lösningar som har gjort dem både funktionella och trivsamma. En stor förändring de gjorde var att bygga in tvättmaskinerna och torktumlarna. Detta är inte bara snyggt att se på utan även väldigt bra eftersom det nu är lättare att hålla rent i tvättstugorna. Bakom de inbyggda maskinerna har AF Bostäder även skapat separata servicerum där den dagliga driften och servicen kan skötas undangömt. För att ytterligare underlätta för hyresgästerna och eliminera överdosering har automatisk dosering installerats. PODAB erbjuder pumpsystem som kopplas direkt mot tvättmaskinen och doserar rätt mängd tvättmedel automatiskt – så bra!

Vi hjälper er hela vägen - från skiss till färdig tvättstuga

Vill ni ha hjälp med att avgöra vilka produkter som passar in i just er gemensamma tvättstuga? Kontakta oss så hjälper vi er med en behovsanalys och ett inredningsförslag i 3D.

Din offertförfrågan

Lägg till fler produkter

Tack för din offertförfrågan.

Vi återkopplar inom kort. Du får även en bekräftelse skickat till din angvina mejladress.

Koden: